بیژن بینایی GitHub
بیژن بینایی Rss

پایان کابوس لحیم کاری

نوشته شده توسط بیژن | در دسته مهندسی برق | نوشته شده در ۲۷-۱۲-۱۳۹۵

۳

چیدن قطعات با ربات حدودا ۵۰۰ ۶۰۰ تومنی براتون آب می خوره که تو نمونه سازی در ایران حتی فکر کردن بهش هم گناه داره. معمولا بچه ها قطعات ۱۲۰۶ می گذارند و با دست و هویه سر و تهش رو هم می یارن. یکم پیشرفته تر کار می کنیم. بعضی ها هوا داغ دارن و یکم اصولی تر پد ها رو اول با هویه قلع می مالونن بعد قطعه رو می گذارن روش و دوباره با هوا داغ ذوب می کنن و قطعه رو جوش می دن. ولی خب مشکلی که این روش داره چون فلاکس تو بار اول لحیم کاری از بین رفته نتیجه خوب نمی شه و بنابراین حرفه ای تر ها فلاکس جامد می گیرن و کمی روی پد ها می مالونن. گرچه این کار جوابه ولی باز هم نتیجه عالی نیست. مخصوصا اگه آیسی های leadless داشته باشید تنها راهتون توکله.

دیروز ملت به صورت یهویی ریختن خونمون که تفلد عشقم مهرانه با دو ماه تاخیر :| منم وسط نمونه سازی و حل مشکل فوق بودم. آخ مشکل رو یادم رفت بگم. روش درست لحیم کاری که در دنیا استفاده می شه ساخت استنسیل + مالوندن خمیر قلع + جا گذاری قطعات با ربات و در نهایت قرار دادن کل برد در فر هست. روش نمونه سازی که در دنیا استفاده می شه و در ایران نیست (چرا؟) خمیر قلع سرنگی هست. به عبارت دیگه خمیر قطع رو می ریزن تو سرنگ و با یه سر ۰.۵mm یا ۱mm خیلی ساده خمیر قلع به مقدار لازم می ریزن رو پد ها.

حالا مشکل اینه که ۱. خمیر قلع سرنگی تو ایران نیست. ۲. سر سرنگ ۱mm یا ۰.۵mm هم نداریم(ولی جاش کلی بنز و BMW داریم) در نتیجه خمیر از سر نازک سوزن های موجود در بازار رد نمی شه. تو این پست می خوایم ببینیم چطور می شه یه سر ساخت که نه اونقدر نازک باشه که خمیر قلع از توش رد نشه و نه اونقدر گشاد باشه که نشه کنترلش کرد

■ روش اول: ساخت با استفاده از پرینتر ۳بعدی

ایده اول این بود که سر مخروطی رو با پرینتر چاپ کنم. بار اول کل قطعه رو تو Inventor کشیدم و دادم پرینتر ولی نتیجه خوب نبود. اشکالات

۱. قطعات کوچک (سطح مقطع کوجک) در پرینتر سه بعدی افتضاح می شند.

۲. نیازی نیست که بگم سوراخ ۱mm هم در ساخت ....

برای بار دوم پس دو تا کار انجام دادم. قطعه رو بزرگتر کردم. سوراخ رو با دریل زدم و ساختار مخروطی رو به استوانه تبدیل کردم تا سطح مقطعش زیاد بشه و مشکلی در ساخت بوجود نیاد. و در آخر با فرز انگشتی و سمباده دوباره مخطروطش کردم.

نتیجه خیلی بهتر شد فقط سه نظام فرزم خوب کار نکرد و سوراخ مخطروط گشاد شد

در همین حینا بود که دوستان ریختن و گفتم که می خوام خمیر قلع رو بریزم تو سرنگ. رضا تلاشش رو کرد و Voila خمیر قلع رو با استفاده از چوب بستی ریخت تو سرنگ چطور؟ خودش تو کامنتا بگه

بعد اینکه ملت رفتن من یه سر دیگه زدم و با یه دریل دیگه سوراخ رو زدم و بالاخره یه سر خوب ساخته شد و نتیجه لحیم کاری هم بد نبود ولی خوبم نبود. یکم فکر و......

■ روش دوم: چسب قطره ای

بله.... جای ساختن کله مخروطی با پرینتر سه بعدی یا خرید چهار تیکه پلاستیک به قیمت ۳۰۰ هزار تومن از grandilco می رید پایین دمه بقالی می گید چسب قطره ای می خوام. بعد می یاین خونه تهش رو باز می کنی و اول خالیش می کنید (آخراش رو اگه آب بریزید چسب ها جدا می شن) و بعد با خلال دندون مثلا، خمیر قلع رو از جعبه استوانه ای می ریزید تو تیوپ چسب قطره ای و تمام. دیگه می تونین راحت با کیفیت بالا برد نمونه سازی کنید.

قیمتش هم می شه یه خمیر قلع (۱۰ تومن) + یکم وقت + یه چسب قطره ای (۲ تومن).

راستی عمر مفید خمیر قلع ۶ ماه در یخچال است. جنس خمیر قلع در کیفیت لحیم کاری بسیار موثره.  ته پاساژ امجد طبقه همکف. سره نبش راهرو سمت چپی. دست راست. یه مغازه هست با یه فروشنده بداخلاق که خیلی مهربونه. خمیر قلع اصل آسایی داره..... خمیر قلع هاش بد نیست و نتایجشون خوبن.

در آخر اگر شما این پست رو می خونید و جایی می شناسید که خمیر قلع بهتری می فروشه یا روش خوبی برا لحیم کاری smd بلدین حتما تو کامنتا برای من و دیگران به اشتراک بذارید

یاعلی

نظرات (۳)

سلام
خیلی استفاده کردیم
ممنون

سلام
متاسفم ولی روشم پتنت پندینگه....
اگه لایسنسش رو بخری شاید تونستم یه کاری برات بکنم :|
ولی با تم جدید بلاگت بهتر شده!

سلامت باشی مهندس